Friday, July 23, 2010

PERTANDINGAN BLOG 2010 ENTRI-KELIMA

Pantang larang ketiga
Dilarang meletak bayi di atas lutut

Pada entri saya yang lepas,saya mencerita tentang pipi bayi yang semua sangat comel.Gambar yang ada pada entri yang lepas ialah gambar..............adik saya sebernanya.comel kan?Tetapi pada kali ini,saya akan terangkan tentang pantang larang ini.Kalau mengikut buku Pantang Larang Orang Melayu Tradisional,bayi itu akan mendapat sakit perut tetapi saya tidak percaya.Mengapa bayi sakit perut?Kita hanya meletak bayi itu di atas lutut kita.

Falsafah sebalik pantang larang ini ialah kalau kita letak bayi di atas lutut,bayi itu boleh jatuh kalau kita tidak pegang dengan betul.Kebanyakkan orang,termasuk saya, sangat cuai dan tidak berhati-hati.Mungkin di antara kita mahu bermain dengan adik-adik kita tetapi saya rasa ada banyak lagi cara untuk kita bermain.Setuju?Ada banyak mainan yang boleh kita gunakan.Saya rasa,orang tua membuat pantang larang seperti ini,supaya ibu bapa sentiasa berawas dan kecelakaan tidak akan berlaku.Pandai juga orang dahulu....



Gambar di atas didapati di google





No comments: