Sunday, July 25, 2010

PERTANDINGAN BLOG 2010 ENTRI-KETUJUH

PANTANG LARANG KELIMA
Dilarang mengangkat kaki ketika meniarap.
Untuk kali ini,pantang larang ini digunakan untuk kanak-kanak.Kenapa kita tidak boleh meniarap?Salah ke? Agak membingungkan juga kerana apa salahnya kita semua membuat sebegitu.Apabila saya mendengar penjelasan daripada nenek saya dan buku pantang larang orang melayu,saya terperanjat......hendak tahu mengapa? Mestilah terperanjat.Siapa yang tidak terperanjat kalau tahu ibu mereka akan meninggal dunia kalau mereka membuat perbuatan itu?Menakutkannya...... :( tetapi semua ini dibuat untuk kebaikan kita semua.
Falsafah sebalik ini semua tidak begitu menakutkan.Ini hanya alasan untuk menakutkan kanak-kanak mungkin seperti saya juga.Sebenarnya kalau kita membuat begitu,nanti orang berfikir kita tidak mempunyai sopan-santun.Ahkirnya,ibu bapa akan disalahkan.Buat malu sahaja...........hmmm...apalagi kalau kita perempuan,mesti orang akan bercakap.Saya harus mendengar cakap orang tua supaya saya tidak akan malu... :D

No comments: